Europaforum Norra Sverige (EFNS) är ett nätverk för politiker på lokal och regional
nivå från Norrbotten, Västerbotten, Jämtland Härjedalen och Västernorrland. EFNS
är en mötesplats och kunskapsarena där EU:s politik analyseras och diskuteras i
de avseenden där den berör norra Sverige. EFNS bevakar Europafrågor för att
påverka EU:s lagstiftning, EU:s strategier och handlingsprogram samt EU:s
budget. Syftet med EFNS är att tillvarata norra Sveriges intressen både på den
europeiska arenan och i förhållanden till den nationella nivån i frågor med ett tydligt
europeiskt perspektiv.
Europaforum Norra Sverige (EFNS) välkomnar ambitionen i EU-kommissionens förslag till
förordning om nettonollindustri (NZIA) men har synpunkter på delar av förslaget.
EFNS vill härmed föra fram sina perspektiv vad gäller förslag till förordning om
nettonollindustrin (NZIA)
Sammanfattning av EFNS ståndpunkter:
• EFNS anser att EU-kommissionen bör ställa krav på minskad klimatpåverkan – inte
styra mot specifika tekniker. För att främja ny utveckling med innovationskraft är
teknikneutralitet en förutsättning. Förordningens listning av netto-noll tekniker är
begränsad och riskerar att utelämna teknologier som är eller kan komma att bli
vitala för den gröna omställningen
• EFNS ser även risker med snabbspår för strategiska projekt eftersom det kan
bromsa processer för andra typer av företagsetableringar än netto-noll teknologier
som också är viktiga för den gröna omställningen samt den lokala- och regionala
utvecklingen.
• Att utveckla snabbare och transparenta tillståndsprocesser för mer effektiva
verksamhetsetableringar är av stor vikt men de måste lämna utrymme för
medlemsstaterna, regionerna och kommunerna att utveckla snabbare processer
efter egna förutsättningar och resurser.
• Förslaget medför en detaljreglering som riskerar att gå över det nationella
självbestämmandet och inkräktar även på det svenska kommunala självstyret. Det
är viktigt att värna medlemsländernas och regionernas beslutanderätt. Lokal och
regional förankring krävs för ökad samhällelig acceptans vid etablering av
industrier. NZIA behöver ha en territoriell dimension som involverar kommuner och
regioner och som tar hänsyn till demokratisk förankring och det svenska
kommunala planmonopolet.
Tillståndsprocesser
EFNS välkomnar ambitionen att korta ner tiderna för tillståndsprocesser men anser att
frågan om hur nationella tillståndsprocesser ska läggas upp bör hanteras på nationell nivå.
Tonvikten bör ligga på att uppmuntra varje medlemsstat att göra generella justeringar i de
nationella tillståndsprocesserna för att göra dem mer förutsägbara, transparenta och
effektiva.
Tillståndsprocesserna för stora etableringar kan både vara långa och komplicerade vilket
bidrar till att etableringar inte genomförs. Det är därför positivt att utmaningarna med
tillståndsprocesser för företagsetableringar lyfts i arbetet med att stärka EU:s värdekedjor
och att öka EU:s innovationskraft. Industrin spelar en viktig roll för regional utveckling
genom att bidra till arbetstillfällen, skatteinkomster och attraktionskraft. Att förenkla och
förkorta tillståndsprocesserna vid verksamhetsetableringar är av stor vikt.
Förslaget medför dock en detaljreglering som riskerar att gå över det nationella
självbestämmandet och inkräktar även på det svenska kommunala självstyret. Det är
viktigt att värna medlemsländernas och lokala myndigheters beslutanderätt för att säkra en
social samhällelig acceptans för industrietableringarna. EU bör snarare tillhandahålla
plattformar och nätverk där utbyte av erfarenheter och kunskap kan förmedlas mellan
medlemsländerna. I och med olika ekonomiska och säkerhetspolitiska intressen är det
därtill viktigt att EU använder sin koordinerande roll till att kartlägga och tydliggöra Europas
beroende av utländskt ägande i värdekedjor inom netto-noll teknologier. Dessa insikter kan
underlätta för medlemsländer att vida åtgärder för balans mellan strategisk autonomi och
handel med tredje land.
EFNS ser risker med snabbspår för strategiska projekt eftersom det kan bromsa processer
för andra typer av företagsetableringar än netto-noll teknologier som också är viktiga för
den gröna omställningen samt för den lokala- och regionala utvecklingen.
Teknikneutralitet
För att främja ny utveckling är teknikneutralitet en förutsättning. Att genom lagstiftning styra
vilka tekniker eller material som ska främjas riskerar leda till att viktiga områden som kan
möta klimatutmaningar missgynnas vilket kan leda till att nya upptäckter eller innovationer
hämmas.
Att frångå teknikneutralitet innebär att omställningskapaciteten blir väldigt begränsad om
rådande omständigheter ändras. Detta kan bromsa processer för andra typer av
företagsetableringar än netto-noll teknologier som också är viktiga för den gröna
omställningen.
Förordningens listning av netto-noll tekniker är begränsad och riskerar att utelämna
teknologier som är eller kan komma att bli vitala för den gröna omställningen. Det finns till
exempel ett utrymme för en ökad svensk produktion och användning av teknologier
baserade på biomassa, vilket även i framtiden bör utgöra en del av lösningen för ett
fossilfritt Europa och minskat klimatavtryck.
EFNS anser att EU-kommissionen bör ställa krav på minskad klimatpåverkan – inte styra
mot specifika tekniker.
Förankring på lokal nivå för etableringar av industrier,
Lokal och regional nivå har avgörande roller för att uppnå målen om ett klimatneutralt
Europa. De kan definiera lokala förutsättningar, utmaningar och möjligheter, vilket behövs
för att attrahera investeringar och öka produktionen av grön teknik inom hela värdekedjan.
Därför understryker EFNS att NZIA behöver ha en territoriell dimension som involverar
kommuner och regioner och tar hänsyn till de svenska kommunernas planmonopol.
Förslaget kring snabbare tillståndsprocesser och större nationell koordinering genom en
”one stop shop” för etableringar riskerar att minska den demokratiska förankringen på lokal
och regional nivå och i sin tur bidra till ökad polarisering. EFNS betonar vikten av att
involvera lokalsamhället. Lokalsamhället, ursprungsbefolkning och värdefulla naturvärden
är aspekter som är viktiga att respektera och behöver involveras tidigt i processen.
Rättssäkra och demokratiska processer för etablering är av stor vikt för att nå social
acceptans och delaktighet från medborgare, civilsamhälle samt lokala- och regionala
myndigheter. Dessutom finns en stor kunskap om de lokala och regionala förhållandena
samlad hos myndigheter, organisationer och universitet vilket fullt ut bör nyttjas vid
behandling av tillståndsansökningar.
Ett speciellt hänsynstagande till varje regions kontext och målsättning är nyckeln till hållbar
utveckling i alla delar av EU. Smart specialisering och diversifiering är viktiga komponenter i
glesa miljöer för ökad konkurrenskraft. Det ger regioner förmågan att ta vara på relevanta
kapaciteter och att arbeta effektivt för att låta forskning och entreprenörskap leda vägen i
utvecklingen av nya idéer och produkter.
Industrietableringar har en viktig roll för näringslivet i berörda regioner men ställer också
krav på området de verkar i. För hållbar tillväxt inom näringen behövs även satsningar på
samhällsutvecklingen i området och på kompetensförsörjning.
Hitta positionen i PDF-format här
Antaget vid Europaforum Norra Sverige den 25/6 2023.
Jonny Lundin (C)
Region Västernorrland
Mats Hellhoff (SD)
Region Västernorrland
Erik Lövgren (S)
Kommunförbundet
Västernorrland
Åsa Ågren Wikström (M)
Region Västerbotten
Rickard Carstedt (S)
Region Västerbotten
Ann Åström (S)
Region Västerbotten
Anders Ögren (S)
Region Norrbotten
Isak Utsi (S)
Norrbottens Kommuner
Ulrika Hammarström (S)
Norrbottens Kommuner
Jonas Andersson (S)
Kommunförbundet i
Jämtland Härjedalen
Elise Ryder Wikén (M)
Region Jämtland
Härjedalen
Daniel Danielsson (C)
Kommunförbundet i
Jämtland Härjedalen
Lars-Gunnar Nordlander (S)
Kommunförbundet i
Jämtland Härjedalen