Den 8 oktober antog nätverket Europaforum Norra Sverige ett positionspapper om EU-kommissionens förslag till förordning för Fonden för ett sammanlänkat Europa (transport) (FSE). Europaforum Norra Sverige välkomnar den föreslagna ökade budgeten för FSE och att stråket Umeå-Luleå-Uleåborg definieras som ett projekt av gemensamt intresse. Samtidigt betonar EFNS att en tillräcklig andel av efterföljaren till FSE bör avsättas för projekt som stärker tillgängligheten till perifera regioner i det övergripande nätet, inklusive vid gränsövergångar till tredjeländer. Utöver fokus på gränsöverskridande projekt i budgetförslaget, som EFNS välkomnar, bör även nationella infrastrukturprojekt med högt europeiskt mervärde prioriteras. 

Utifrån norra Sveriges strategiska betydelse för civil beredskap, den gröna omställningen och tillgången till kritiska råvaror krävs en välutvecklad infrastruktur. Det förändrade geopolitiska läget, till följd av Rysslands anfallskrig mot Ukraina, samt behovet av en stärkt europeisk konkurrenskraft har visat hur viktigt det är med sömlösa transportförbindelser inom EU, men även till tredje land. 

Botniska korridoren central för svensk och europeisk industriutveckling  
 
Botniska korridoren och anslutande stråk är centrala för svensk och europeisk industriutveckling och konkurrenskraft, men flaskhalsar i norra Sverige hotar transportkorridorernas fulla europeiska mervärde och riskerar att bromsa utvecklingen, inte bara i norra Sverige utan i hela landet och vidare ut i Europa. För att investeringar i nya gruvor, skog, industrier och hamnar verkligen ska ge full effekt krävs att hela transportkedjan fungerar och att fullständiga transportkorridorer kommer på plats.  

– För att få ut den fulla nyttan av investeringarna i transportinfrastruktur krävs ett systemperspektiv. Vi välkomnar att stråket Umeå-Luleå-Uleåborg lyfts in som ett Project of Common Interest, PCI, i EU-kommissionens förslag, men föreslår att hela Botniska korridoren lyfts in i annexet för PCI. Annars risker vi att få en bestående flaskhals längs med Ostkustbanan och Ådalsbanan – mitt i Skandinavien-Medelhavet-korridoren, påpekar Erik Lövgren, sammankallande rapportör i EFNS arbetsgrupp för infrastruktur och samhällsbyggnad. 

Nya transportbehov i det nya säkerhetsläget  
 
Förändrade geopolitiska förutsättningar skapar nya gränsöverskridande transportbehov och ökar betydelsen av välfungerande transportstråk. Det förändrade säkerhetsläget har samtidigt tydliggjort norra Sveriges militära och strategiska roll som en central del av Nato och det europeiska Arktis. EFNS understryker att dessa nya förutsättningar kräver en snabb utbyggnad av transportinfrastrukturen i norr för att stärka Europas konkurrenskraft, beredskap och sammanhållning samt för att uppnå EU:s klimatmål.  
 
I detta sammanhang intar hamnar och noder längs Sveriges östkust och Finlands västkust en särskilt viktig position, vilket EFNS betonar bör återspeglas i prioriteringarna för FSE-finansieringen.  

Norra Sverige behöver bredare investeringskriterier för flygplatsinfrastruktur  

EFNS betonar flygets centrala roll för Sveriges regionala utveckling. I norra Sverige, där transportinfrastrukturen är begränsad, är flyget avgörande för att säkerställa resor, godsflöden och samhällsviktig service. EFNS menar därför att det krävs bredare investeringskriterier för flygplatsinfrastruktur i norra glesbygdsområden än i mer tätbefolkade delar av Europa, utan bredare kriterier för flygplatsinvesteringar riskeras transportförsörjningen i nordliga glesbygdsområden.  

Synergi mellan EU:s transport-och sammanhållningspolitik  
 
EU har bidragit till att bygga infrastruktur som skapar nya förutsättningar för innovation och tillväxt i norra Sverige. Detta har varit möjligt både genom TEN-T- och FSE-finansieringen, men också med medel från europeiska regionala utvecklingsfonden (ERUF). EFNS betonar att det är viktigt att möjliggöra investeringar i transportinfrastruktur i norra Sverige genom dessa finansieringsverktyg från EU även under nästa budgetperiod. Om det inte finns synergi mellan EU:s transport- och sammanhållningspolitik riskeras utvecklingen av infrastrukturen i norra Sverige. 

Läs hela positionen här